Arken MorronZoo, ett digitalt frukostmöte
Arken Zoo försökte i det längsta att pausa sina butikschefsmöten under pandemin. Men med den ökande efterfrågan på deras produkter, gick det till slut inte att avstå från möten.
Arken Zoo försökte i det längsta att pausa sina butikschefsmöten under pandemin, men med det stora tryck de upplevde på sin verksamhet gick det till slut inte att avstå från att mötas. Contrast fick uppdraget att planera om det ursprungliga mötet till att blir ett digitalt möte.
UTMANING. Arken Zoo är Sveriges största kedja för “allt till ditt husdjur” med över 100 butiker runt om i landet. Två gånger om året träffas alla butikschefer, som en del i den kontinuerliga utvecklingen av verksamheten. Träffarna fick sättas på paus under pandemin, men till slut blev behovet att mötas för stort, inte minst för att butikerna sålde som aldrig förr när många valde att skaffa husdjur. Arken Zoo bad Contrast att planera om det ursprungliga mötet och skapa Arkens Zoos första digitalt möte.
LÖSNING. En studiosändning kan ske i princip var som helst, och ofta blir det allra bäst, och mest levande, att sända direkt från vardagens händelsecentrum. Vi valde att bygga en studio i en av Arken Zoos butiker, med rummet för hundtrim som bakgrund och hundar i studion. Vi körde igång en två timmar lång sändning innan butiksöppning och bjöd in hela personalen, inte enbart butikscheferna, på frukost – med Arken MorronZoo!
En stor fördel med digitala sändningar är just möjligheten att nå en större målgrupp, både live eller senare. Det i sin tur gör att alla har möjlighet att nås av exakt samma budskap. Dessutom får hela personalstyrkan möjlighet att lära känna ledningsgruppen – och tvärt om.
Tack vare den digitala sändningen kunde Arken Zoo rulla ut idén om att engagera all butikspersonal i marknadsföringsarbetet i deras sociala kanaler. Frida Boysen föreläste om möjligheterna med sociala medier, och påminde Arken Zoo om deras guldläge; de håller ju internets mest engagerande innehåll i händerna varje dag, dvs massor med gulliga djur!
RESULTAT. “Det här måste vi göra igen!” var den allmänna känslan efter frukostsändningen från både ledningen och personal. Även om man initialt kan uppfatta en digital sändning som något som skapar distans mellan människor, så bevisade Arken MorronZoo att det går att skapa ett möte som – tvärt om – skapar närhet, ökad kunskap och stärkta relationer.