Digital internlansering för BAT
Två dagar innan säljkåren skulle mötas, fick konferensen ställas in. I blixtfart fick Contrast ställa om från live event till digitalt.
Ni lyckades! Ni styrde om konferensen till ett digitalt mästerverk!”
En måndag under våren 2020 skulle säljkåren på BAT, British American Tobacco, stråla samman på Hotell Stenungsbaden för att konferera, så som de brukar göra en gång i kvartalet. Två dagar innan mötet kom beskedet att inga stora möten fick hållas på grund av Corona-pandemin.
Uppdrag Allt var bokat och klart för BATs kvartalsmöte. Konferensrummet var iordningställt och menyn planerad. Trubaduren tränade på sin repertoar och en komiker filade på sitt manus. Contrasts personal var redan på plats och förberedde alla detaljer inför gästernas ankomst. Då kom beskedet från Folkhälsomyndigheten att stora folksamlingar inte längre fick förekomma.
Smålänningar som vi är avskyr vi att låta saker (särskilt pengar) gå till spillo. Vi föreslog därför att styra om den interna lanseringen och festkvällen på hotellet till ett digitalt event. Underhållningen var ju redan bokad och det fanns en fantastisk lokal att sända från. Dessutom hade alla deltagare redan blockat tiden i sina kalendrar. BAT skickade omedelbart en representant till Stenungsbaden för att säkerställa att det skulle gå att genomföra ett digitalt event.
Lösning Contrast å sin sida skickade efter sitt team med film- och teknikpersonal som genast riggade upp för sändning. Det enda som saknades var en värd för kvällen som kunde hålla ihop trådarna och tala till deltagarna. Den ende BAT-anställde på plats var representanten som kunden skickat, Sebastian… Utan tidigare erfarenhet, men med en nyfiken och positiv attityd, tog han sig an programledarrollen och blev frontfigur för hela sändningen. Han fick bra support från vårt filmteam, som kunde vägleda honom genom hela sändningen.