Med örat mot rälsen och blicken framåt - Contrast fyller 30 år
Ola ser tillbaka på de senaste 30 åren där Contrast varit med om att forma en helt ny bransch, eventbranschen.
Läs om kriserna som bidrog till utveckling och om upplevelserna som gjort att vi än idag tycker att vi har världens roligaste jobb.
2024-01-18
Jag gnuggade ögonen den där decembermorgonen, dagen efter företagets 29 år som bolag. Vi var på väg mot 30 år i branschen och den tanken, den kändes nästan overklig. Jag gick upp, tog min första kopp kaffe och dunsade lite frånvarande ner på köksstolen. Blickande ut mot vinterlandskapet utanför rullade tankarna tillbaka i tiden… till hur det började och vad vi lärt oss sedan dess…
Jag minns när papperna från Patent- och registreringsverket kom och meddelade att vårt företag hade registrerats och fått ett organisationsnummer. Vad lite man visste då, tänkte jag. Om företagande i stort och om allt det som vi sedermera haft förmånen att uppleva.
Vi startade i en tid då begreppet event inte ens var myntat som en bransch, än mindre varumärkesupplevelser eller relationsmarknadsföring. Vi var glada evenemangsmakare och konferensarrangörer i en tid där internet och epost inte var självklart.
Vi ville ge företag ett alternativ till att mötas på krogen genom att erbjuda äventyr och upplevelser. Företag hade börjat intressera sig för organisationsteori, och forskning visade att ett bra arbetsklimat bidrog till utveckling.
Begreppet teambuilding blev stort. Kundrelationer byggdes vid en lägereld, i en gammal slottsruin eller på en fotbollsmatch på Camp Nou. Ju större kontrast (hehe!) från vardagen, desto bättre.
1994 var året då företagsledare började skaffade sig e-postadresser och webbyråer bildades. Då var det få som hade kunskapen och rätta nätverken att utföra evenemangsrelaterade projekt. Tillgång på information blev en del av vår USP. Vi hade dessutom modet att tänka nytt och kasta oss ut med idéer och koncept som var helt oprövade. Kunderna jublade.
Lite visste vi då om de kriser som senare skulle utmana oss. Och vad dessa skulle komma att betyda:
🎈 IT-bubblan som sprack.
År 2000 gick luften ur den uppblåsta investeringsivern i IT start-ups. Från att ha strösslat pengar, höll nu alla företag hårt i sina plånböcker. Vi tvingades skala ned från det glada 90-talets stora spenderarbyxor till något nästan asketiskt. Fördelen med det var att möten och event nu blev mer genomtänkta och effektiva.
📱 Lanseringen av iPhone.
Inte sedan Gutenberg uppfann tryckpressen på 1400-talet hade något revolutionerat mellanmänsklig kommunikation så som Apple gjorde 2007. Redan året därpå började vi se vad förändringen innebar för vår bransch. Man började tala om varumärken och marknadsföringens princip ändrades från ”inifrån-och-ut” till ”utifrån-och in”. I ärlighetens namn tog det ytterligare några år innan vi kom till insikt om att vi faktiskt jobbade med varumärkesupplevelser och med engagerande kommunikation. Och lika många år tills vi vågade erkänna för oss själva att vi faktiskt var specialister på området.
📉 Lehman-kraschen.
När USAs fjärde största investmentbank gick i konkurs 2008 slog det ner som en bomb över hela världen. I Sverige skulle det finansiella systemet hotas i grunden, stora börsbolag rasa brutalt på börsen, tusentals förlora sina jobb och staten tvingas garantera hundratals miljarder kronor för att stötta bankerna. Konferenser utomlands, som dittills varit en stor del av vårt erbjudande, försvann i stort sett helt. Vi satsade på mer inhemska möten och på att utveckla nya mötesformat.
😷 Corona-pandemin.
År 2020 kom en pandemi som helt kastade omkull branschen och vi tvingades att tänka nytt bara för att överleva. Återigen fick vi anpassa oss och vi fick ett nytt format, TV mediet. Under denna tid jobbade vi enbart med budskap och innehåll. Vi lärde oss allt om dramaturgi och förfinade våra färdigheter i att skapa engagerande möten.
Vi är tacksamma för alla utmaningar. De har format oss till de vi är.
😻 Vi har med egna ögon, år efter år, sett vad som fungerar och vad som är mindre lyckat.
😒😃 Vi har gjort misstag, men vi har också lärt oss av dem.
🤝 Vi har haft förmånen att lära känna många härliga människor och genomfört 1000-tals möten över hela vår jord.
🍪 Vi har sett hur kulturella skillnader har behövts anpassas till förväntningar från en nordisk marknad. Vi vet exempelvis att man behöver dubbelkolla transporter i Spanien, inte bara en gång utan minst fyra gånger. Vi vet att tekniska konferenslösningar i Grekland är dubbelt så dyra som i Sverige, och att en konferensfika i Milano består av kakor, kakor och åter kakor.
✅ Vi har lärt oss vikten av noggrannhet och att aldrig lämna något åt slumpen, att dubbelkolla ALLT. Dokument som produktionsscheman, körscheman och checklistor tillhör vår vardag.
❤️ Framför allt har vi som jobbar på Contrast fått uppleva oändligt mycket. Den här resan har varit helt fantastisk.
Lite självsäkert kan jag säga att vi sitter på otroligt mycket erfarenhet och kunskap. Jag tror att de som väljer att jobba med oss känner att de får en trygg leverantör av möten och event.
Vi har jobbat med kreativitet i 30 år och jag skulle vilja påstå att vi hela tiden strävar efter att tänka nytt.
Vi har ständigt haft viljan att utvecklas och titta framåt (annars hade vi med stor sannolikhet ägnat oss åt något annat idag). Vi har blandat gammalt med nytt, dvs hela tiden föryngrat organisationen fast med en handfull i sinnet unga 50-taggare som bas.
Och avslutningsvis och kanske allra viktigast – vi tycker fortfarande att vi har ett av de roligaste jobben man kan ha. Att hjälpa företag att skapa relationer mellan människor och till varumärken, med mötet som bas för kommunikation – det känns både smart och viktigt, tycker vi.
Vi håller örat mot rälsen, blicken fast framåt, men alltid med ett litet tacksamt öga i backspegeln.
Grattis till oss! Och tack till alla som varit, och är, en del av vår värld.
/Ola