Därför borde konferenser vara mer som The Tonight Show med Jimmy Fallon

The Tonight Show har blivit en succé med Jimmy Fallon som ny tv-värd. Men vad ligger egentligen bakom framgången? Vad är det han gör som är så bra? Och vad kan vi lära av honom när vi planerar live-framträdanden i vår vardag, som t ex konferenser?

2020-08-15

The Tonight Show är USA:s största kvällstalkshow med alla de tyngsta gästerna. Det är nu två år sedan som Jimmy Fallon tog över programledarrollen efter Jay Leno – och vilken skillnad! Programmets popularitet har ökat med +41%. Men vad är det han gör som är så mycket bättre?

Skillnaden mellan då och nu illustreras väl i bilden nedan: En intervju med Justin Timerlake har bytts ut mot en duett mellan Justin Timerlake och Jimmy Fallon.

Just det här avsnittet har setts över 2 miljarder gånger på YouTube. Skillnaden från förr är att den nya The Tonight Show har:

  • En känsla av musikalkomedi genom hela showen
  • Lekar
  • Integrerad teknik och använder sociala medier
  • En fantastisk duktig värd

Jimmy Fallon har skapat ett nytt koncept där han:

  • lyfter fram gästernas talanger
  • integrerar sociala medier
  • inte tar sig själv på för stort allvar
  • vågar prova nya grepp
  • får alla att känna sig avslappnade
  • och framför allt ser han till att alla har riktigt roligt!

 

Seriösa konferenser får inte vara tråkiga

Det finns mycket vi kan lära av Jimmy Fallon. Det går att skaffa mängder med inspiration från hans tv-show vid planering av möten och konferenser. Konferenser är en viktig del i många verksamheter och innehåller ofta element av seriöst lärande och affärsutveckling. Men det går att väva in inslag av glädje och underhållning i ett seriöst budskap. Faktum är att det faktiskt ger bättre resultat när man gör det. En ny neurologisk forskningsstudie visar nämligen att när lekfullhet inkorporeras i inlärningsprocessen, minns vi mer än vid traditionella undervisningsmetoder.

Så vad kan det innebära att arbeta mer som Jimmy Fallon? I alla verksamheter handlar det i slutändan om ROI, avkastning på investeringen. Om tittarnas betyg på The Tonight Show har stigit med 41% sedan Jimmy Fallon tog över, varför skulle inte kunskapsinhämtningen på din nästa konferens kunna öka med 41% också? Eller andelen nya relationer öka med 41%?  Eller resultatet av din konferens öka med 41%? Allt medan alla har roligt, vem vill inte det!?

Våra kollegor på den kanadensiska eventbyrån Engagment Unlimited tipsar om 4 sätt som de använder för att skapa engagerande konferenser, efter inspiration av Jimmy Fallon:

1. Låt dig inspireras av musikalkomedier. Ta t ex en poplåt, byt ut texten så att den återspeglar ditt företags innehåll, lägg till lite underhållande karaktärer, inkludera lite danssteg och uppmuntra publiken att delta.

2. Använd roliga lekar. Lekar behöver inte inkräkta på lärandet. Väv in företagets budskap och innehåll så att grupper måste diskutera och upptäcka tillsammans. Lekar öppnar alltid möjligheter för nya och djupare relationer med andra deltagare. Det skapar en gemenskap med delade minnen från konferensen, minnen som får just din konferens att stå ut i bruset av alla konferenser.

3. Få din chef eller ledningspersoner att leverera sitt budskap på ett lekfullt sätt. Minns du när Jimmy Fallon slow jammed the news med Barack Obama..? Föreställ dig din koncernchef leverera nästa års mål på ett liknande sätt. Hur coolt skulle inte det vara? Och vad skulle det göra för ditt interna varumärke? (Var inte orolig, Contrast hjälper förstås till att coacha din chef till en bra leverans ;-).

4. Använd en fenomenal konferensvärd som håller energin uppe, är oerhört positiv, som kan improvisera och skämta med talare och deltagare. Och framför allt, skaffa en värd som kan få samtliga deltagare att leverera på topp.

 

Tack till Engagement Unlimited för en inspirerande artikel.