Digital kickoff med Elitfönster
När årets roligaste (och viktigaste) internevent, Höstkickoffen, inte gick att genomföra blev Elitfönsters säljkår besvikna. Hur skulle ett digitalt event kunna ersätta skratten och gemenskapen?
Proffsigt och överraskande kul!"
Utmaning: Elitfönster är en av Sveriges största tillverkare av fönster. Varje höst arrangerar företaget en kick-off för alla sina säljare. Målsättningen är att informera om det som kommer att hända under hösten, samt att ge säljarna en rejäl dos energi. Årets kommande event var avblåst på grund av den pågående Corona-pandemin, men behovet att mötas fanns kvar. Att köra ett traditionellt Teams-möte var inte ett alternativ..
Lösning: Contrast skapade ett kreativt koncept för att engagera deltagarna och ge ny energi. Det blev ett hybridevent – personalstyrkan deltog digitalt från olika platser i Sverige där de satt i grupper om fem personer. På så sätt skapade vi både en fysisk gemenskap men också en känsla av tillhörighet. Under förberedelserna gjorde vi en djupdykning i de budskap som företaget ville föra fram och skapade kreativa vägar att förmedla dem på. Lösningen blev en tre timmar lång ”tv-sändning” med omväxlande program; med hjälp av en moderator växlade vi mellan intervjuer, interaktivitet, förfilmat material, en teambuildande gruppaktivitet och en gemensam fika.